återhämtning...

Kommentera
Ja det där med återhämtning.
Det är viktigt.
Har jag märkt... 😉
 
Jag har tidigare bara hört det pratas om återhämtning.
Sällan känt så stort behov,
inte tagit det på allvar,
eller snarare I N T E lyssnat på M I N kropp
som S K R I K I T ut V I L A människa!!!!!!!!!!!!!
 
I min återuppbyggnad,
i min återhämtning,
så H A R jag märkt S T O R effekt
av just återhämtning.
Det är precis som om min kropp 
säger till mig Ä N T L I G E N har du fattat grejen!! 
TACK! 🙏
 
Kroppen och JAG vill nu bara ha M E R av just återhämtning!
Såååå sköööönt! 
 
Så vad är återhämtning då??
Helt personlig.
OLIKA.
 
Frågan är vad behöver J A G för att få återhämtning? 
I mitt fall har det handlat om:
-att vara ute i friska luften, (allt fr sitta i en stol o njuta av solens strålar, en kopp kaffe och promenader till trädgårdsarbete eller tvätta bilen). 
-att lyssna på Mindfullness
-utöva yoga, har även börjat med padeltennis (där måste fokus ligga på bollen 😁)
-att skärma av, begränsa allt från ljud, ljus till aktiviteter (mycket svårt!!)
-att se till så sömnen är god (svårt!) 
-men främst för mig är nog att bara få vara hemma. Hemma med min lilla familj. 
Få känna tryggheten, stödet och den kravlösa kärleken. 
 
Fast allra bästa effekten är när jag blandar alla ovanstående "metoder",
att göra lite av allt de där som kroppen, jaget och hjärnan kopplar av till. 
 Å T E R H Ä M T N I N G! 
 
En sak som har stört mig under hela denna tid som jag har varit sjukskriven
 är bristen på energi och kraft att umgås,
vara social med mina fina vänner som jag önskat. 
Det har gjort ont flertalet gånger när jag fått säga återbud. 
Min V I L J A är det absolut inte något större fel på, 
det är energin. Bränslet har tagit slut. 
En del i återhämtningen är just att begränsa
Vad klarar jag, min kropp av??
Anledningen till min sjukskrivning är just det,
att jag INTE har begränsat mina aktiviteter och åtaganden. 
Och INTE tagit mig tid till Å T E R H Ä M T N I N G! 
 
M E N jag har sakta men säkert nu börjat bygga upp den igen! 
Tjo ho!! 
 
Men inte utan H J Ä L P
Jag har tagit till alla tänkbara hjälpmedel. 
Terapeuter, läkare, massörer, dietister etc..
Jag som främst tror på naturvetenskapen
har tagit till den alternativa medicinen. 
Jag vet inte riktigt om det funkar fullt ut. 
Men det är V Ä R T att prova!
För det finns inget alternativ för mig, 
detta S K A bli B R A!
Det kommer det att bli! 
Men det kommer att ta tid! 
Det får ta tid! 
Det ska bli bra! 
 
Ångesten är värst.
Den kommer oanmäld.
När som helst.
Hur som helst. 
 
Jag kämpar på. 
Tuffar framåt, 
men får även bakslag.
Det slår hårt.
Men är en del i processen.
Har jag hört... 
 
Det finns ingen annan 
som kan göra detta jobbet. 
Det är mitt liv.
Mitt arbete att bli återhämtad. 
Min skyldighet till livet.
För jag väljer livet. 
Jag älskar att leva!
Blickar framåt! 
 
"Skalla dagen!" -Mia Skäringer