Svedd, bränd, vidbränd, inbränd, utbränd...

Kommentera
Bildresultat för bränd
Synonymer på bränd kan vara många...
men bränd blir man inte om man inte varit alldeles för nära elden. Eller?
 
Ska jag se liknelserna med kroppens 3 gradiga brännskala? 
Ja kanske. Tänk på likheterna. Blir rätt tydligt för mig. 
 
För det tar ju ett tag innan man kommer till tredjegradens brännskada. 
Om man I N T E blir riktigt kraftigt bränd direkt.
Annars jobbar brännskadan på att bli djupare och djupare.
Det pyr... glöden fräter sig djupare och djupare.
Det kan ta tid. För mig tog det 4 år. Totalt.
Tror jag ligger på gränsen mellan andra och tredje gradens brännskada. 
Det har alltså tagit tid. Att hamna där jag är i dag. 
 
Hjärnan går på högvarv, 24/7.
Stänger aldrig av, kopplar aldrig ner.
Ständig jour. Utan övertidsersättning.
Chefen, det är jag. 
Gränserna är suddiga, eller ibland nästan obefintliga.
Kör på. Blir trött. Laddar om. Kör på igen. 
Detta funkade ju denna gången oxå!
Men  I N T E denna dagen, 14 april 2018.
S T O P P ! !
 
Kroppen gjorde allt för att jag, min hjärna, skulle ta en time out! 
Den slog bakut. Så skrämmande.
Blev livrädd! 
 
H A L L Å ! ! 
Förstår du inte att du är slutkörd?
Att kroppen inte orkar mer? 
Att hjärnan är överkokt?
Att du är kraftigt brännskadad?
Att energin är slut?
 
nej.
 
Inte förrän jag fick svaret på ett formulär jag fyllde i hos terapeuten. 
Det var en käftsmäll. 
En knockout.
På ett bra sätt. Men skrämmande. 
Enda sättet. För mig att förstå. Ta in. Detta är inte ok! 
Kroppen, jag, mår inte ok! 
Duracellbatteriet är urladdat! Finished! 
Jag blir ledsen. På mig själv.
 
Denna gången kan jag inte, får jag inte, bara ta detta med en klackspark. 
Eller badda på med lite helande åtgärder. Som bara varar en kort stund. 
 
Finns ingen quick fix.
 
Arbetet att hitta ny energi är igång! 
Gör framsteg. 
Men måste nu stanna upp. Njuta av stunden. 
Att det blivit så här bra. Så snabbt. 
Vill inte att såret ska gå upp. 
Vill att det ska läka inifrån och ut. 
Bli hel.
Få ny kraft. 
Inte att såret ska brista och gå upp igen. 
 
Livet är för kort för det. 
Njuter av livet mer än någonsin nu.
Känner livslust starkare än någonsin. 
 
Så klart kommer det dagar, stunder, där jag ifrågasätter.
Livet. Allt. 
Får fantastiskt stöd. 
Är otroligt tacksam! 
 
Kärlek. 
Det är en bra medicin, känns som grunden i rehabiliteringen. 
 
Detta är ett livslångt projekt. 
Att vara snäll mot mig själv.
Att prioritera mig själv. 
Att ta hand om mig själv. 
 
För att kunna ge.
 
Resan framåt fortsätter... 
med sina toppar och dalar.