Smörgåstårta!

2 kommentarer
För lite mer än två veckor sedan fyllde älskade pappa år. Han beklagade sig då för att han inte fick beställa någon smörgåstårta o ha hemma i fall någon kom o firade honom. 
Perfekt (!!) tänkte jag, de bjuder vi han på! 

Jag har aldrig gjort smörgåstårta tidigare så Google gick hett här hemma. Vilket recept ska jag använda??? Eftersom jag aldrig kan följa ett recept så använde jag mig av alla recept jag kikat på som riktlinjer... 
Tog på mig bärselen o stoppade ner Liv i den sen knallade vi i väg till närbutiken o handlade ingredienser. 

Ungefär så här blev den: 
2 pkt polarkaka (viker ut dem på ett fat så de blir runda)
Första röran;
1 pkt leverpastej
ca 1dl finhackad smörgåsgurka
1/2 finhackad gullök
ca 2dl créme fraiche
ca 2dl turkisk yoghurt
Blanda samman allt m elvisp. 
Smaka av m salt o peppar. 

Andra röran;
ca 500g hackade räkor
1 pkt hackad crabfish
1/2-1 finhackad rödlök alt purjolök 
Röd rom/kaviar efter smak 
Finhackad gräslök
Lite persilja alt dill
ca 2dl créme fraiche
ca 1/2 tub majonnäs 
Rivet skal + saft av 1/2-1 citron 
OBS! Smaka av innan du tar i all citronsaft! 

Varva pastej- o skaldjursröran i två lager vardera. 

Blanda créme fraiche, majonnäs o citron o bred ut över hela tårtan. Låt stå i kyl över natten. 
Dekorera efter tycke o smak! 
Kan meddela att min pappa blev glatt överraskad! 

Även jag blev överraskad av att den blev helt ok! Ska jag vara kritisk så kunde den vart lite mindre kletig i konsistensen m får klura ut hur jag ska lösa det på bästa sätt till nästa gång. :) 
 
1 Hanna Karlsson:

skriven

Vad god den ser ut!

2 Sara Ekman:

skriven

Åh mums :)