Tågtårta!

En kommentar
Liv´s 1 årsdag närmar sig med stormsteg!
När jag ser på henne så är det lite skrämmande hur fort ett år går.
Kändes som igår den där höstdagen i oktober 2013 som hon kom till oss...
 
Har firat henne i förskott.
Pappan har bestämt att traditionen om tågtårta ska föras vidare i familjen Broberg
och så blev det...
 
Björnbär o hallon kokas var för sig tillsammans med 1dl strösocker.
Silas därefter för att inte få med kärnorna i moussen.
Sockerkaka på traditionellt vis, enligt Rutiga kokboken.
4 ägg & 2dl strösocker vispas fluffigt
Blanda 1dl vetemjöl, 1dl potatismjöl & 2tsk bakpulver.
Vispa försiktigt ner i äggsmeten.
Grädda i nedre delen av ugnen på 200°C i ca 30min.
Sockerkakan skärs sedan ut i valfri tågstorlek.
Loket och sista vagnen innehåller hallonmousse och oreocookiefluff.
I de mellersta vagnarna är det björnbärsmousse och citronfluff. 
Bitar av banan binder samman vagnarna.
De vagnar som fick bäst betyg var loket o sista vagnen, alltså de med hallon o oreo´s. :)
 
Hallon/björnbärsmousse:
ca 5dl hallon/björnbärssaft- koka upp bären med 0,5-1dl strösocker. Pressa sedan bären i en fin sil. 
Vispa ner 3-4st smälta gelantinblad i bärpurén.
Vänd försiktigt ner 3dl hårt vispad grädde i bärpurén.
 
Ställ kallt en stund o sen bred på tårtan.
 
Oreofluff:
Kör ett paket m oreokakor i matberedare så att de blir finmalda kaksmulor.
Vispa ihop 200gr cream cheese med 50gr mjukt smör och ca 1dl floursocker (smaka så de inte blir för sött) till en mjuk kräm. Tillsätt kaksmulor. Bred över tårtan.
Spara lite av kaksmulorna till tårtdekoration.
 
Citronfluff:
 Vispa ner 2-3 stora tsk lemon curd i 3dl ganska hårt vispad grädde.
 Bred över tårtan.
 
 
 
 
1 Anna :

skriven

Bästa tågtårtan! Ella sa igår - mamma när jag fyller år vill jag att Elisabeth gör min tågtårta. Gott betyg. Kram

Svar: Vad kul o höra! Verkligen bra betyg! Jag bakar gärna Ella´s tårta om hon vill :) Kram
E.Broberg